Téma svobody je nevyčerpatelné

1.5.2018

Nový projekt integrované taneční skupiny Proty boty s názvem Svoboda vs. hranice se opět zabývá svobodou jedince, tentokrát na základě citátu J. S. Milla, který říká: ,,Svoboda jednoho začíná tam, kde končí svoboda druhého.“

 

Ve dvou inscenacích, Funny Games a Hranice svobody, svoboda hranice, tanečníci představí dva různé pohledy na toto téma. O premiéře mluvila Kateřina H. Hanzlíková, jedna z režisérek tanečního večera. 

 

Nové představení se jmenuje Svoboda vs. hranice. Tato témata se vaší tvorbou linou tak trochu jako červená nit. Často vyjadřujete pohybem vymezování, snahu osvobodit se od nálepek, hendikepu…

Ano, je to tak. Ale abych to trochu upřesnila, původním záměrem určitě nebylo věnovat se primárně tématu svobody. Ale v jednom z prvních představení, které jsem s Proty boty připravovala, se toto téma objevilo a po jeho premiéře jsem zjistila, že je i kvůli zaměření skupiny pro mě velmi zajímavé. Takže další představení se opět týkalo hledání svobody. A už tomu bude skoro šest let a zjistili jsme, že pořád nacházíme spoustu dalších a dalších hledisek, z kterých je možné se na svobodu dívat. Až se mi zdá, že to téma je snad nevyčerpatelné.

V čem je toto představení jiné než ta předchozí?

Téma je tentokrát Svoboda vs. hranice. A jde vlastně o projekt, neboť vznikla představení dvě. Dvě představení na stejné téma. Jedno režírovala Tereza Lepold Vejsadová, naše hostující režisérka, a druhé je v mé režii. A toto je nové a zajímavé. Vznikla dvě úplně odlišná představení s jinými náladami, tempem i s výtvarným pojetím, i když téma je totožné.

Jak dlouho jste na přípravě představení pracovali? 

Tak jako na všech předchozích představeních začínáme vždy s tématem pracovat už na začátku školního roku, tj. někdy v říjnu. Pomalu se tématu dotýkáme a hledáme, jak ho uchopit. Intenzivní zkoušky pak začínají zhruba v lednu, takže ta intenzivní práce trvá tak tři měsíce. Což je vlastně takový trochu malý zázrak, protože – a to je důležité říct – zkoušíme vlastně jen jednou týdně, obvykle dvě hodiny. Ale v tomto případě, kdy vznikala představení dvě, tak byly zkoušky jen hodinové. Nejvíce práce se však vždy udělá na soustředění a v týdnech těsně před premiérou, kdy máme zkoušky i několikrát do týdne.

Máte v plánu ho předvést i na jiných pódiích, než jen v Barce?

Představení bychom rádi předvedli i jinde, ale nejspíše se nám to nepodaří v podobě v jaké jsme premiérovali, protože obě představení jsou specifická a vytvořená přímo pro Barku. Takže pokud ano, tak v pozměněné podobě. V tuto chvíli jednáme o představení v Plzní a snad se nám podaří předvést alespoň ukázky z představení na společném setkání ve Vídni s naší spřátelenou skupinou Ich bin o.k. 

Milan Zeman, tanečník (vlevo) o tanci, pohybu a nové premiéře: „Mám rád volnost s tím, že se občas musím nějaké prvky naučit. Improvizace ale při představení neuškodí. V novém představení Svoboda vs. hranice jsem si to mohl vyzkoušet právě při duetu s Markem, tanečníkem, který dříve působil v roli fotografa. Ano, předcházela tomu spousta dřiny – během týdne po práci i o víkendech.  Díky ní jsme se s Markem na sebe hodně naladili a během těchto intenzivních soustřední jsme vytvořili něco, nač můžeme být opravdu pyšní. I z fotek to naše propojení jen září.“ 

Pokud jste nestihli březnovou premiéru, nenechte si ujít první reprízu, která proběhne v sobotu 19. května od 19 hodin v Divadle Barka. 

Funny Games

Je to stále ještě jen hra? A pokud ano, kdo tu vytváří pravidla? Mají vztahy vůbec nějaká daná pravidla? Nějakou pevnou hranici? Nastavuje ji někdo? Kam až jsme ochotni zajít, a co vše si necháme líbit? Představení je velmi volně inspirováno filmem Funny games od režiséra M. Hanekeho. Režisérkou inscenace je Kateřina Honzírek Hanzlíková.

Hranice svobody, svoboda hranice

Svoboda. Hranice. Tanečníci se vydali cestou objevování těchto pojmů a nechali je na sebe působit, jak fyzicky, tak psychicky. Hledali cestu, jak je vyjádřit ve dvaceti minutách a podělit se s vámi o jejich nabyté dojmy. K hranicím svobody a svobodě hranic se vydají za doprovodu manželů Havlových. Režíruje Tereza Lepold Vejsadová.

Text: Aneta Vidurová

Foto: Petra Šiškeová

Share

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Povinná pole jsou označena *

*

CAPTCHA


*